SEO tekst schrijven, hoe doe je dat?

Waar moet een SEO-tekst aan voldoen? Hoe vaak kun je een keyword herhalen? Hoe zit het met semantiek en waarom moet je ook synoniemen gebruiken? In deze posting over SEO-teksten schrijven, vind je een aantal bruikbare tips.

Wat is een goede SEO-tekst?

Regelmatig wordt mij de vraag gesteld: “Waar moet een goede SEO-tekst aan voldoen?” Deze voldoet tenminste aan de volgende zeven aspecten:

  1. Een duidelijk focus-keyword en onderwerp.
  2. De juiste positie van het focus-keyword in opmaak en tekst van een pagina.
  3. Een effectieve tekststructuur.
  4. Keyword density binnen acceptabele grenzen.
  5. Het gebruik van semantiek en synoniemen.
  6. Voldoende relevante en unieke tekst.
  7. Kwaliteit en meerwaarde voor de bezoeker.

Help Googlebot

Met de juiste SEO-tekst help je Googlebot het onderwerp van de landingspagina te bepalen. Wanneer dat gemakkelijk gaat, heb je een voorsprong op de teksten van de concurrenten. Het kan jouw ranking direct positief beïnvloeden.

Effectieve tekststructuur

De opbouw van de tekst moet voldoen aan een structuur. Dat is minder relevant voor zoekmachines, maar wel voor de conversie. Je kunt daarvoor de PPPP-structuur (picture, promise, prove, push) gebruiken: een techniek die veel wordt toegepast in direct mail. Het is een prima methode om de bezoeker van een landingspagina stap voor stap te verleiden en hem tot actie aan te zetten (AIDA-model).

Keyword density

Een veel besproken onderwerp bij SEO-teksten is de keyword density. Met andere woorden: hoe vaak gebruik je een focus-keyword in de tekst. Meestal wordt dit in een percentage uitgedrukt: keyword ratio. Er zijn verschillende tools die je dat voor je kunnen uitrekenen. Een prima tool is die van David Naylor:tools.davidnaylor.co.uk

De discussie over keyword density in de tekst gaat vaak over de meest optimale verhouding. Te weinig zou de ranking negatief kunnen beïnvloeden. Teveel ook, want dat beschouwt Google als keyword spamming. Mijn advies is: overdrijf het niet. Teveel keywords leest niet prettig en het is niet nodig. Je kunt veel beter een tekst optimaliseren door gebruik te maken van semantiek en synoniemen.

Semantiek en synoniemen

Semantiek en in het bijzonder Latent Semantic Indexing (LSI) werd lange tijd gezien als een belangrijke ontwikkeling op SEO-gebied. Ik wil in dit artikel niet te diep ingaan op semantiek. Erik-Jan heeft daar al eens wat over geschreven: LSI – Het gebruik van semantiek in zoekmachines. In het kort gezegd analyseert LSI het woordgebruik in teksten. De analyse geeft inzicht, welke woorden aan elkaar verwant zijn. Dat zijn meestal woorden die met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Het is met LSI mogelijk complete teksten te koppelen aan deze onderwerpen.

Het is voor een SEO-tekstschrijver wel van belang dat hij de semantische afstand tussen woorden kent. In plaats van het keyword eindeloos te herhalen, kun je beter op zoek gaan naar woorden met een kleine semantische afstand en deze in de tekst verwerken. Bijvoorbeeld:

  • Keyword Trein – woorden met een kleine semantische afstand: station, spoor, NS, vertraging
  • Keyword Ferrari: sportwagen, rood, Italië, luxe
  • Keyword Brussel: manneke pis, bonbons, Wallonië, Europees parlement
  • Keyword Reisverzekering: bagage, vakantie, alarmcentrale, polis

Het gebruiken van synoniemen is tevens van belang; het zorgt er voor dat de tekst natuurlijker oogt en prettiger leest.

Zoekmachines passen semantische analyses van teksten toe, om het onderwerp van een tekst te bepalen. Door LSI herkennen zoekmachines of de tekst een natuurlijk en logisch samenhangend patroon volgt. Hierdoor worden onnatuurlijke teksten zoals automatisch vertaalde of overgeoptimaliseerde teksten herkent. Deze teksten krijgen een lagere ranking in de zoekresultaten.

Voldoende relevante en unieke tekst

Een landingspagina moet minimaal uit 300 woorden bestaan. Mijn ervaring is dat bij competitieve keywords dit aantal te laag is. Zelf geef ik de voorkeur aan ongeveer 500 woorden.

De tekst op een landingspagina moet uniek zijn. Vooral ten opzichte van eigen content. Het kopiëren van teksten van andere websites is meestal zinloos. Ook is het niet toegestaan vanwege auteursrechten.

Kwaliteit en meerwaarde voor de bezoeker

‘Content is king’ Een gevleugelde uitspraak, maar een waarheid als een koe. Alles draait om de inhoud, zeker bij teksten. Ik zat eens naast iemand tijdens een SEO-presentatie van Onetomarket bij AEGON Bank, mijn account destijds. Tijdens een praatje maakte hij de volgende opmerking: “Het is niet zo moeilijk om op nummer 1 te ranken in Google, je moet gewoon zorgen dat je de beste bent”. Een tekst die zo op een tegeltje kan. Om deze ambitie te kunnen waarmaken, moet je natuurlijk wel weten wat te doen om de beste te worden. Je zou kunnen beginnen met goede teksten op je website. Een kwalitatief goede tekst wordt op meerdere manieren beloond:

  • Door Google die jouw pagina beter laat ranken.
  • Door bezoekers die de gewenste conversie gaan maken.

Een andere bijkomstigheid is dat een goede tekst, jou een backlink of een Tweet kan opleveren.

BRON: http://netters.nl/seo-teksten-schrijven-lees-de-tips/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.