Facebook nieuwe richtlijnen

Nieuwe richtlijnen van Facebook, wat betekent dit voor jou?

Facebook nieuwe richtlijnen
Met ruim 1,2 miljard gebruikers is Facebook het grootste sociaal media platform op het moment. Van al deze gebruikers leest slechts een klein aantal de Terms of Service daadwerkelijk door. Dit is heel begrijpelijk, vanwege het feit dat Facebook zijn teksten vaak opsteld in gecompliceerde, juridische taal en erg langdradig is. Naast deze Terms of Service hebben Facebook en ook Twitter Privacy Policies, Data Use Policies en Cookie Policies waarin beschreven staat hoe data worden vergaard en gebruikt. Doordat verschillende documenten naast elkaar bestaan wordt het voor de gebruikers nog onwaarschijnlijker gemaakt om op de hoogte te zijn van alle voorwaarden. Onlangs heeft iedereen een notificatie ontvangen met de nieuwe Data Use Policy die per 1 januari 2015 ingaat. Voor de wegklikkers onder ons, hebben we de belangrijkste punten nader verklaard.

Nog meer data?!

Facebook gaat nog meer data van ‘’ons’’ verzamelen. Alle data en content die je produceert op Facebook, en alle data die je vrienden over je kenbaar maken, de contacten van je adresboek op je telefoon (mits je aam Facebook toestaat om jouw vrienden te zoeken op basis van jouw bestaande contacten), alle financiële transacties via Facebook (Candy Crush is hier een goed voorbeeld van) en alle informatie over de computer, tablet of smartphone die je gebruikt.

Naast de kanalen, diensten en partners gaat Facebook ook informatie verzamelen over alle externe websites die je bezoekt. Alle apps die je gebruikt die geïntegreerd zijn met Facebook sluiten ze ook niet uit, dit doen ze zelf via derde partijen zoals adverteerders. Anders dan in het verleden geeft Facebook volmondig toe. gebruikers ook op andere websites te volgen en in de gaten te houden welke apps je gebruikt.  “We’re continuing to improve ads based on the apps and sites you use of Facebook” aldus Facebook. Met andere woorden wil Facebook zeggen dat ze deze data gebruiken om betere advertenties te kunnen leveren.

Whatsapp en Instagram in zee met Facebook

De Whatsapp of Instagram gebruikers onder ons worden ook niet gespaard. De nieuwe Data Use Policy staat toe dat Facebook alle informatie van deze diensten ontvangt en aan je Facebookdata kan koppelen. Dit is mede mogelijk omdat deze diensten al eigendom zijn van Facebook.

De reden van het delen van data met andere Facebookdiensten zijn het verbeteren van de diensten zelf, het verbeteren van de functionaliteit en uiteraard ook het tonen van gerichtere advertenties. Facebook benadrukt nog eens dat er niets verandert aan het feit dat Whatsapp en Instagram nog steeds hun eigen geldende Terms of Service nastreven.

Volgens de voorwaarden van Instagram worden de volgende dingen duidelijk: Informatie en content van Instagramgebruikers worden gedeeld met Facebook omdat Instagram juridisch onderdeel uitmaakt van een groep bedrijven waar Facebook ook onderdeel van uitmaakt. Deze partners mogen de informatie gebruiken om de dienst te ondersteunen, te begrijpen en te verbeteren.

Deze diensten van de partner worden dus beschouwd als eigen diensten. Informatie en content van Instagramgebruikers kan dus gedeeld worden met Facebook. Hierover is echter nog niet alles gezegd. Het is schrikbarend om te zien is dat alle verzamelde data onderdeel zijn van een mogelijk verkochte of overgedragen zaak. Als Facebook een deel, of het geheel van Instagram, of de vaste activa verkoopt of anderszins overdraagt aan een andere organisatie, kan informatie zoals naam en e-mailadres, gebruikers content en andere informatie die verzameld is door de service, onderdeel zijn van de verkochte zaken. Hieruit blijkt dat Facebook daadwerkelijk bezit over alle data en content met het doel om een nog completer gebruikersprofiel te kunnen creëren voor adverteerders.

Je foto in een advertentie zonder vergoeding

Ja het is echt waar, Facebook heeft het recht om jouw foto’s en informatie te gebruiken voor advertenties. Je geeft Facebook toestemming om je naam, profielfoto, inhoud en informatie te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door Facebook wordt aangeboden of verbeterd.

Dit houdt in dat je bedrijven een andere entiteit toestaat Facebook te betalen om je naam en/of profielfoto met jouw inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Echter respecteert Facebook je keuze als je bepaalde inhoud of informatie hebt geselecteerd voor een specifieke doelgroep. Dit sluit niet uit dat ze er iets mee mogen doen, Facebook krijgt ten slotte de rechten op jouw geplaatste foto’s en video’s. Vanaf januari 2015 mag Facebook jouw foto’s en video’s gebruiken zonder daar toestemming voor te vragen. Ze worden namelijk eigenaar en hoeven daarom niks te betalen en ze mogen ze wereldwijd verspreiden.

Privé-informatie publiceren via vrienden nog steeds mogelijk

Na een lange geschiedenis te hebben opgebouwd vol kritiek op de gecompliceerde en constant veranderende privacy-instellingen van Facebook komt Facebook met een oplossing. Facebook komt met een nieewe dienst genaamd ‘Privacy Basics’. Hiermee kun je je privacy-instellingen doorlopen en aanpassen doormiddel van enkele stappen. Het idee moet de gebruiker meer controle geven over wat anderen wel of niet kunnen zien.

Echter spreken we hier van een schijnconstructie om de boel wat te verdoezelen. Zo kun je je eigen instellingen pot dicht maken, maar als je vrienden je content alsnog delen, valt deze content onder hun privé-instellingen. Wanneer je op iemand zijn/haar post reageert of hun post liket, dan is het aan die persoon om aan te geven wat anderen te zien krijgen. Als zij hun instellingen op publiek hebben staan, is jouw reactie ook zichtbaar. Met deze ‘nieuwe dienst’ valt Facebook door de mand.

Nadat je eindelijk je privacy-instellingen naar eigen hand te hebben gezet zijn het juist je Facebookvrienden die je de das om doen als het gaat om privacy. Je vrienden op Facebook hebben alle vrijheid in het bepalen welke data van jou wordt gedeeld met apps die zij gebruiken. Op deze manier wordt het steeds lastiger controle te houden over wie je data gedeeld heeft.  Je kunt dit tegen gaan door al je Facebook Platform-apps uit te zetten. Je kunt dan helaas niet meer externe webpagina’s liken. In dit geval is het alles of niets als je Facebook wilt gebruiken.

De achterliggende gedachte van deze aanpassingen

De gebruiker zal erop vooruitgaan, dankzij de nieuwe voorwaarden die Facebook aanbiedt. Zo krijg je meer relevante informatie op je tijdlijn en kun je gegevens beter beschermen. Voor sommige mensen biedt de ‘koop knop’ een uitkomst, transacties worden gemakkelijker gemaakt door de nieuwe voorwaarden. De applicatie van Facebook worden geoptimaliseerd omdat Facebook informatie krijgt over de batterijduur van de gebruiker. Op het gebied van advertenties verandert er weinig. De adverteerders krijgen nog steeds niet te weten wie je als gebruiker bent, slechts je interesses. Verder heeft Facebook het over meer invloed van gebruikers over welke advertenties ze zien. Dit om het voor de gebruikers makkelijker te maken, verder blijft dit gebied erg vaag.

Extreme maatregelen halen weinig uit

De grote vraag of we iets tegen het nieuwe privacybeleid van Facebook kunnen doen is simpel te beantwoorden, namelijk nee. Om gebruik te kunnen maken van, dien je in te stemmen met de voorwaarden die in het document beschreven staan. Het ligt al snel voor de hand om Facebook dan te verlaten als laatste oplossing. Helaas zal dit niet voldoende zijn om anoniem door het leven te gaan. Facebook verzamelt namelijk ook zoveel mogelijk data van niet-Facebookgebruikers die webpagina’s en apps gebruiken die verbonden zijn met Facebookservices. De European Interactive Digital Advertising Alliance biedt een reddingsmiddel aan. Zij bieden een externe opt-out-constructie aan waardoor je alsnog gebruik kan maken van websites en apps.

Wat kun je wel doen?

Als je het niet eens bent met de dataverzamelingspraktijken van Facebook kun je de actiegroep Europe versus Facebook steunen. Deze groep heeft al veel zaken lopen bij de Ierse Data Protection Commisioner, omdat Facebook in Europa, vanuit Ierland opereert.

Er bestaat een groep genaamd, Europe versus Facebook. Deze groep bestaat uit 25.000 Europese verenigde gebruikers die bezig zijn met een groepsrechtszaak tegen Facebook. Helaas doet Facebook er alles aan om deze zaak zo lang mogelijk te rekken. Deze nieuwe Data Use Policy biedt mogelijkheid om een nieuwe zaak te openen.

Als je Facebook wilt aanklagen voor het nastreven van het nieuwe Data Use Policy dan zal je dit helaas via het Amerikaanse rechtssysteem moeten doen.

Emigreren naar Duitsland lijkt ons de beste oplossing aangezien Facebook de aanpassingen in de gebruiksvoorwaarden alleen laat gelden voor alle inwoners uit de Europese Unie, met uitzondering van Duitsland. De reden dat Duitsland wordt gespaard is echter onduidelijk. Of dit een realiseerbare oplossing is, is aan de gebruiker.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.